mandag den 10. februar 2014

Introduktion



Den 4. marts rejser jeg tilbage til Kenya. Jeg skal på Global Højskole med 10 andre danskere og ca. ligeså mange afrikanere. Vi skal bo uden for en by, der hedder Nanyuki, og lære om global medborgerskab og få skubbet den kenyanske kultur godt ind under huden. Men først, lidt kontekst.

Jeg er opvokset i Kenya, hovedstaden Nairobi for at være præcis. Min mor arbejdede for Mellemfolkelig Samvirkes projekt i Kenya og jeg var skoleelev på en fin britisk privatskole. Jep, uniformer, Hr- og Fru-tiltale til de voksne og hele moletjavsen.

 
Var jeg ikke nuttet?
Når min mor tog ud til forskellige provinser med sit arbejde, havde jeg en nanny, som lærte mig de mest basale Swahili-gloser. Kort sagt, jeg levede et af de mest beskyttede tilværelser der findes. Det betyder desværre også, at så godt kender jeg heller ikke til kulturen i mit barndomshjem. Jeg ved at hvis der er nogen der siger ”mambo” så svarer man ”poa”, og "mzungu" betyder "hvid person", men det er sådan set det. 

Men det skal der laves om på. Ikke mere naiv barnetro om mit fødselssted. Ikke flere kasseformede paralleller til Løvernes Konge og Den Afrikanske Farm. Næ nej, nu skal jeg ud og opleve Kenya, det virkelige Kenya. Globalisering, stammekonflikter, klimaforandringer – kom bare an! Og alt sammen med 10 andre danskere, som jeg i skrivende stund ikke kender særlig godt, og 10 afrikanere, som jeg slet ikke kender, men lur mig om ikke vi alligevel får en fest. 

Og til dig, kære læser, ja, du får lov til at følge med i vores spilopper og se det knap-så-mørke A-frika gennem en 20-årig danskers billeder, blog-indlæg og tykke lag selvironi. God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar